Abdul Qadir al-Husayn Mengetengahkan Imam al-Ash'ari Melalui Biografi


Pertama kali saya menemui buku ini, ia dijual di sebuah kedai buku bernama Raudhah al-Miqyas bertempat di Bangi. Pada masa itu, saya agak terpegun dengan kewujudan buku ini kerana saya mengetahui betapa kurangnya buku biografi Imam al-Ash’ari dalam pasaran buku negara kita zaman kini. Setelah beberapa bulan, buku tersebut dijual bersama diskaun dan tanpa membuang masa saya terus membelinya.

Buku ini ialah buku terjemahan daripada karya asalnya berbahasa Arab yang bertajuk Imam Ahl al-Haqq Abu al-Hasan al-Ash’ari oleh seorang ulama Syam zaman kini iaitu Dr. Abd al-Qadir Muhammad al-Husayn. Buku terjemahan Indonesia ini pula diterjemah oleh M. Tatam Wijaya dan diterbitkan pada tahun 2018 oleh PT Qaf Media Kreativa.

Menurut saya, buku ini secara keseluruhannya bukanlah sebuah buku biografi yang mengandungi perjalanan kehidupan Imam al-Ash'ari secara terperinci dari awal hingga akhir hayatnya. Sebaliknya, saya berpendapat buku ini lebih berbentuk sebagai buku pengantar bagi mengenali pemikiran Imam al-Ash’ari. 

Seperti kebiasaan buku biografi, buku ini mengandungi maklumat peribadi Imam al-Ash’ari seperti kelahiran, keturunan, sifat-sifat, keilmuan, akhlak dan sebagainya. Terdapat juga beberapa kisah kehidupan Imam al-Ash’ari yang dimuatkan dalam buku ini, akan tetapi tidak banyak. Antara yang terkandung sudah tentu kisah masyhur beliau melucutkan jubah Muktazilahnya di atas mimbar dan kisah-kisah lain sekitar peralihannya kepada Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah.

Selebihnya, buku ini membicarakan hal-hal berkaitan pemikiran Imam al-Ash’ari. Ia bermula dengan beberapa mukadimah seperti berkenaan suasana intelektual di zaman itu dan pengenalan tentang Muktazilah. Kemudian, buku ini membicarakan manhaj dan pemikiran Imam al-Ash’ari dalam beberapa bahagian mengikut isu yang disentuh, antaranya isu nas mutasyabihat. Walaupun kelihatan agak berat, namun pada saya huraian penulis tidak terlalu mendalam dan masih pada tahap asas.

Saya kira penulis berhasil menjawab permasalahan di sebalik penulisan buku ini. Pada bahagian pengantar, penulis menyebutkan bahawa buku ini ditulis berikutan munculnya orang Islam yang menghina, menentang dan melemparkan tuduhan sesat terhadap Imam al-Ash’ari dan mazhabnya al-Asha’irah. Saya berpendapat beliau telah menjawab permasalahan ini dengan menjelaskan pemikiran dan manhaj Imam al-Ash’ari. Beliau juga membawakan pendapat ulama dan catatan sejarah sebagai perakuan akan keutamaan Imam al-Ash’ari. Namun, saya merasakan kewibawaan seseorang tokoh tidak dilihat pada bilangan pengikut dan sokongannya. Akan tetapi, ia diukur pada manhaj dan pemikirannya, sejauh mana ia bertepatan dengan nas-nas syarak.

Dari sudut penambahbaikan pula, saya berpendapat buku ini seharusnya menambah bahagian glosari bagi istilah-istilah berkaitan akidah dalam buku ini. Kewujudan glosari boleh membantu pembaca awam dalam memahami istilah-istilah tersebut. Susunan kandungan dalam buku ini pula tidak teratur dan berselang-seli antara biografi dan manhaj Imam al-Ash’ari. Pada saya, ia sepatutnya disusun bermula dengan biografinya dahulu, diikuti dengan latar belakang dan suasana intelektual, diakhiri dengan manhaj dan pemikirannya. Kemudian, seperti kebiasaan buku dari negara jiran, sudah tentu saya menghadapi sedikit masalah dalam memahami beberapa kalimah daripada bahasa mereka. Walau bagaimanapun, isu ini boleh diatasi dengan membuat pencarian di laman sesawang.

Akhir sekali, saya berharap agar buku-buku biografi ulama seperti ini lebih banyak dihasilkan di masa akan datang. Buku-buku sebegini penting supaya tokoh-tokoh ulama seperti Imam al-Ash’ari tidak luput dalam fikiran umat Islam masa kini. Buku seperti ini bukan sahaja memperkenalkan umat Islam tentang perjalanan hidup seorang ulama, bahkan memberi pendedahan kepada mereka tentang keilmuan dan ketokohan seseorang ulama sekaligus menggalakkan mereka untuk menceburi bidang ilmu agama dengan lebih mendalam.

Catatan tambahan (19/03/2023): Tidak banyak buku khusus berkaitan biografi Imam al-Ash'ari, apatah lagi buku khusus membincangkan pemikirannya. Mungkin kerana tidak banyak karyanya yang bertahan hingga ke zaman kini. Karyanya yang dicetak seperti al-Luma' dan Risalah hanyalah karya kecil, tidak dapat memberikan sepenuhnya gambaran pemikiran Imam al-Ash'ari. Oleh sebab itu, Mujarrad Maqalat karya Ibn Furak dicadangkan untuk memahami lebih lanjut pemikiran imam mazhab ini.

Belum lagi cerita tentang isu kitab al-Ibanah pula. Status kitab al-Ibanah sebagai karya Imam al-Ash'ari pernah dibincangkan oleh para pengkaji kerana cetakan sedia ada banyak mengandungi tulisan yang bercanggahan dengan akidah al-Ash'ariyyah. Saya juga pernah berbincang tentang perkara ini bersama salah seorang pensyarah ketika saya dalam pengajian sarjana. Beliau cenderung berpendapat bahawa al-Ibanah bukannya karya al-Ash'ari. Jika ia benar, maka sangat sedikitlah karya beliau yang sampai ke tangan kita.

Walau bagaimanapun, ia tidak menjadi sebab untuk kita kurang berbicara tentang Imam al-Ash'ari. Insan agung seperti beliau harus diketengahkan kerana jasanya yang sangat besar dalam bidang akidah, sepertimana yang dilakukan oleh buku Abd al-Qadir al-Husayn ini. Apa jua mazhab akidah kita, baik Salafi atau Wahabi sekalipun, keberanian Imam al-Ash'ari harus dipuji dalam melawan Muktazilah yang telah menjadi sebahagian daripada sistem kerajaan pada waktu itu. Jasa seseorang tidak perlu dinafikan sekalipun berbeza pendirian dengannya dalam isu-isu tertentu.

Jika berminat dengan buku ini, boleh beli di pautan berikut: https://shope.ee/50BzY6axku

Comments

Sohor Semasa

Muhammad Said Ramadhan al-Buti Menegakkan Keadilan Islam Terhadap Hak Manusia

Syeikh Muhammad Said Ramadhan al-Buti Meletakkan Islam Di Hadapan Falsafah

Menyahut Seruan Untuk Bekerja Oleh al-Khallal

Tentang Membaca dan Mempelajari Kitab oleh Syeikh Said Fudah