Gua Pertama Surah al-Kahf oleh Muhammad Mutawalli al-Sya’rawi
Bersempena hari kelahiran Muhammad Mutawalli al-Sya'rawi semalam (15 April), maka saya memuat naik semula siri Ashab al-Kahfi secara lengkap dalam satu entri. Namun, seandainya pembaca lebih suka membaca secara bersiri, boleh terus langkau ke bawah sekali, saya telah senaraikan pautan bagi setiap siri tersebut.
Sebagai pendahuluan, artikel ini adalah terjemahan bahagian pertama daripada buku Surah al-Kahf karangan Muhammad Mutawalli al-Sya’rawi, seorang ahli tafsir zaman kini yang tidak asing lagi. Pada bahagian tersebut, al-Sya'rawi menghuraikan ibrah dan pengajaran yang terkandung dalam kisah Ashab al-Kahfi.
I
Siapakah Ahl al-Kahfi?
إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ ءَامَنُوا۟ بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَـٰهُمْ هُدًۭى
Maksudnya: “Sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk.” (al-Kahf: 13)
Dengan ciri ini, dapat kita ketahui bahawa Ahl al-Kahf bukanlah golongan tua yang lemah mahupun sekumpulan wanita. Sebaliknya mereka itu pemuda, yakni pada diri mereka ciri keremajaan. Mereka beriman kepada Tuhan mereka, dan bilamana mereka beriman kepada-Nya, semakin bertambah keimanan dan petunjuk dari sisi-Nya. Maka Allah jalla jalaluhu menambah keimanan orang beriman dan membantunya sepanjang jalan selama mana imannya benar dan kukuh, bertepatan dengan firman-Nya,
وَٱلَّذِينَ ٱهْتَدَوْا۟ زَادَهُمْ هُدًۭى وَءَاتَىٰهُمْ تَقْوَىٰهُمْ
Maksudnya: “Dan (sebaliknya) orang-orang yang menerima petunjuk (ke jalan yang benar), Allah menambahi mereka dengan hidayah petunjuk, serta memberi kepada mereka (dorongan) untuk mereka bertakwa.” (Muhammad: 17)
Sesungguhnya Tuhan Yang Maha Benar s.w.t hendak menarik perhatian kita bahawa Dia membantu orang beriman melalui jalan keimanan. Maka disebabkan itu, ditambahinya lagi daripada limpah kurnia Allah.
Para pemuda tersebut takut agama mereka dan takut akidah mereka daripada ditekan oleh pemerintah untuk menyembah selain daripada Allah. Maka, mereka lari menyelamatkan agama mereka menuju ke gua di sebuah bukit, bersembunyi di dalamnya daripada pemerintah kafir yang zalim. Adapun gua pula tempat yang sempit, manusia tidak mampu mendiaminya melainkan dalam waktu yang singkat sahaja. Bacalah firman Tuhan Yang Maha Benar jalla jalaluhu,
وَإِذِ ٱعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا ٱللَّهَ فَأْوُۥٓا۟ إِلَى ٱلْكَهْفِ يَنشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحْمَتِهِۦ وَيُهَيِّئْ لَكُم مِّنْ أَمْرِكُم مِّرْفَقًۭا
Maksudnya: “Dan oleh kerana kamu telah mengasingkan diri daripada mereka dan daripada apa yang mereka sembah yang lain daripada Allah, maka pergilah kamu berlindung di gua itu, supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmat-Nya kepada kamu, dan menyediakan kemudahan-kemudahan untuk (menjayakan) urusan kamu dengan memberikan bantuan yang berguna.” (al-Kahf: 16)
Tuhan Yang Maha Benar s.w.t hendak kita mengetahui bahawa gua ini keadaannya sempit. Dalam fikiran kita yang bersifat manusiawi dan materi, kita menyangka ia tempat yang akan menyempitkan dengan ruangnya yang kecil dan masa juga menyempitkan dengan sunyinya daripada sebarang peristiwa di dalamnya. Meski gua ini menyempitkan ruang, akan tetapi ia tidak sekali-kali menyempitkan nikmat ke atas mereka. Rahmat Allah s.w.t akan menjadikan tempat yang sempit ini kelihatan luas dan lapang, oleh itu mereka tidak merasai kesempitan ruang. Masa pula terhenti di dalamnya, oleh itu mereka tidak merasai kesempitan masa. Bahkan rahmat Allah turun untuk melindungi mereka.
Ini mengingatkan kita bahawa sesiapa yang lari menyelamatkan agamanya ke tempat yang asing, meskipun tempat ini sempit, Allah melalui rahmat-Nya akan menjadikannya luas dan lapang. Jika tempat ini sempit dari sudut rezeki, Allah akan membukakan baginya pintu-pintu rezeki yang mengayakan orang kaya. Jika tempat ini menyempitkan bagi orang asing, yakni tidak mengalu-alukan orang asing di dalamnya, Allah akan meletakkan daripada rahmat-Nya ke dalam hati penduduk tempat ini suatu perasaan yang menjadikan mereka manusia yang paling mengalu-alukan kehadiran orang yang lari tersebut. Jika tempat ini sempit kerana orang-orang di dalamnya, yakni berhimpit-himpit, Allah akan menjadikan baginya tempat yang luas untuk dia hidup di dalamnya.
Beginilah, sesungguhnya orang yang lari menyelamatkan agamanya daripada kekufuran tidak akan dihina oleh Allah selama-lamanya. Bahkan, rahmat Allah akan selalu ada bersamanya, menghapuskan kesempitan rezeki dan meluaskannya, menghapuskan kesempitan keasingan dan menjadikannya dikasihi oleh penduduk setempat, menghapuskan kesempitan penginapan dan memberikannya penginapan yang luas lagi lapang.
Sesungguhnya kejadian ini bukanlah dengan perbuatannya sendiri, atau asbabnya sendiri, akan tetapi dengan rahmat Allah. Seperti inilah kita dapat mengetahui bahawa Allah s.w.t tidak meninggalkan orang beriman yang lari menyelamatkan agamanya kerana asbab dunia, bahkan Dia memeliharanya dengan rahmat-Nya. Maka, Dia membuatkan setiap perkara yang sempit menjadi luas seluas-luasnya dengan rahmat-Nya s.w.t.
Antara rahmat-Nya kepada Ashab al-Kahfi, Dia tidak menjadikan mereka memikirkan bahawa diri mereka teraniaya sehingga mereka tidak hidup dalam keadaan risau dan takut akan dikesan oleh pemimpin kafir yang zalim atau persembunyian mereka terbongkar, sepertimana Dia menghapuskan kerisauan hidup mereka dalam mencari makanan dan minuman. Hal ini kerana usaha pencarian akan mendedahkan mereka dalam situasi yang buruk pada setiap hari. Misalnya, seorang daripada mereka keluar daripada gua untuk membawa makanan dan minuman sambil asyik menoleh ke belakang kerana takut diperhati oleh petugas pemimpin zalim, lalu menunjukkan mereka ke gua. Ataupun dia diikuti oleh seseorang ketika dia pulang membawa makan dan minum ke gua, lalu tempat persembunyian mereka terbongkar, dan maklumat ini sampai ke telinga pemerintah kafir yang zalim, akhirnya mereka diserbu dan dibunuh, atau dipaksa lagi kepada kekufuran.
Oleh sebab itu, Allah menimpakan kepada mereka rasa mengantuk yang aman, yakni Allah membuatkan mereka tidur dalam gua. Maka, tiada siapa yang dapat menjumpai mereka. Mereka pula tidak merasakan masa berjalan dan tidak berhajat kepada makanan mahupun minuman.
Beginilah caranya Allah s.w.t menyelamatkan mereka daripada kesempitan duniawi. Mereka tidak berasa kesempitan tempat, tidak berasa kebosanan masa, tidak berasa risau akan terjatuh dalam bahaya dan tidak berasa kesempitan dalam hidup mereka. Bahkan Allah tabaraka wa ta'ala dengan rahmat-Nya menghapuskan kesempitan ini sehabis-habisnya. Di samping itu, terdapat di sana tanda-tanda kekuasaan Allah s.w.t yang memelihara mereka dengan pertolongan-Nya.
II
Apabila Masa Terhenti
Bukti kekuasaan yang pertama ialah Allah s.w.t menimpakan rasa mengantuk atau tidur terhadap mereka. Biasanya, manusia tidur panjang dalam sehari atau setengah hari. Paling jauh dia boleh sebut adalah dia tidur seharian atau setengah hari. Oleh kerana itu, ketika mana mereka (Ashab al-Kahfi) bangun dari tidur, soalan yang ditanyakan sesama mereka adalah, "Berapa lama kamu tidur?" Mereka pun menjawab, "Seharian atau sebahagian dari sehari." Seperti yang diceritakan oleh Allah s.w.t melalui firman-Nya,
وَكَذَٰلِكَ بَعَثْنَـٰهُمْ لِيَتَسَآءَلُوا۟ بَيْنَهُمْ ۚ قَالَ قَآئِلٌۭ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ ۖ قَالُوا۟ لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْم
Maksudnya: "Dan demikianlah pula Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya), supaya mereka bertanya-tanya sesama sendiri. Salah seorang di antaranya bertanya, 'Berapa lama kamu tidur?' (Sebahagian daripada) mereka menjawab, 'Kita telah tidur selama sehari atau sebahagian dari sehari.'" (al-Kahf: 19)
Tidak boleh tidak, kita mesti mengamati firman Tuhan Yang Maha Benar s.w.t, "... selama sehari atau sebahagian dari sehari," kerana ini menunjukkan kepada kita bahawa Tuhan Yang Maha Benar tabaraka wa ta'ala telah menghentikan kesan masa terhadap mereka. Maka dalam tempoh ini, mereka telah terkeluar daripada lingkungan masa. Mereka tidak merasai masa dalam tidur mereka.
Ini perkara biasa. Orang yang tidur tidak merasai masa berlalu dan tidak mengetahui berapa jam tidurnya. Melainkan jika dia mengetahui bilakah waktu dia mula tidur, kemudian dia bangun dan melihat jam. Ataupun dia mula tidur ketika matahari terbit di waktu siang, lalu dia bangun ketika hari sudah gelap malam, ataupun sebaliknya. Oleh itu, seseorang pasti memiliki suatu ukuran dari luar yang akan memberitahu tempoh masa tidurnya. Jika tidak, dia tidak tahu berapa lama dia tidur.
Maka, adakah Ahl al-Kahf mempunyai sebarang ukuran untuk mengetahui berapa lama mereka tidur? Ya, mereka ada ukuran itu, tetapi Allah s.w.t memansuhkannya, maka ia tidak memberi kesan terhadap diri mereka.
Apakah ukuran luaran itu? Ukuran itu adalah mereka memerhatikan kesan masa pada jasad mereka. Sekiranya mereka berada di bawah kesan masa, apabila mereka tidur dalam tempoh yang lama, lalu mereka bangun, saling memerhatikan diri mereka, maka mereka akan dapati rambut yang hitam telah beruban, wajah dan tangan telah berkerut, kekuatan telah menurun dan menjadi lemah, kaki pula tidak mampu menanggung tubuh, serta kesan-kesan yang lain pada jasad mereka.
Akan tetapi, Allah memansuhkan ukuran ini bagi mereka, menyebabkan mereka tidak terkesan dengan kesan-kesan masa. Oleh kerana itu, ketika mereka bangun dan saling memerhatikan diri mereka, mereka dapati keadaan mereka tidak berubah. Mereka melihat diri mereka dalam keadaan remaja seperti sebelum tidur. Tiada sebarang perubahan pada wajah dan jasad mereka. Bahkan mereka dapati diri mereka sepertimana asal. Oleh itu, mereka beranggapan mereka tidur dalam gua tidak lama, dalam beberapa jam sahaja.
Inilah juga yang berlaku pada hamba soleh yang diceritakan oleh Allah s.w.t kepada kita dalam al-Quran al-Karim melalui firman-Nya Taala,
أَوْ كَٱلَّذِى مَرَّ عَلَىٰ قَرْيَةٍۢ وَهِىَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىٰ يُحْىِۦ هَـٰذِهِ ٱللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا ۖ فَأَمَاتَهُ ٱللَّهُ مِا۟ئَةَ عَامٍۢ ثُمَّ بَعَثَهُۥ ۖ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ ۖ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍۢ ۖ
Hamba soleh tersebut melewati sebuah kampung yang telah ditimpa azab Allah. Kampung itu hancur dengan teruk. Hamba itu bertanya-tanya akan kuasa Allah menghidupkan semula kampung tersebut. Maka, Allah s.w.t berkehendak memperlihatkan secebis kekuasaan-Nya kepada hamba itu. Allah mematikannya selama seratus tahun, lalu menghidupkannya kembali. Ketika itu, Allah tabaraka wa ta'ala bertanya kepadanya tentang berapa lama tempoh dia dimatikan. Hamba itu menjawab sehari atau setengah hari mengikut kebiasaan manusia, kerana dia tidak merasa sebarang perubahan dan kelainan pada jasadnya. Oleh yang demikian, Allah s.w.t memberitahu hakikat sebenar yang berlaku kepadanya. Allah jalla jalaluhu berfirman,
قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِا۟ئَةَ عَامٍۢ فَٱنظُرْ إِلَىٰ طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ ۖ وَٱنظُرْ إِلَىٰ حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ ءَايَةًۭ لِّلنَّاسِ ۖ وَٱنظُرْ إِلَى ٱلْعِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًۭا ۚ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُۥ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍۢ قَدِيرٌۭ
Maksudnya: "Allah berfirman, '(Tidak benar), bahkan engkau telah tinggal (berkeadaan demikian) selama seratus tahun. Oleh itu, perhatikanlah kepada makanan dan minumanmu, masih tidak berubah keadaannya, dan perhatikanlah pula kepada keldaimu (hanya tinggal tulang-tulangnya bersepah), dan Kami (lakukan ini ialah untuk) menjadikan engkau sebagai tanda (kekuasaan Kami) bagi umat manusia; dan lihatlah kepada tulang-tulang (keldai) itu, bagaimana Kami menyusunnya kembali kemudian Kami menyalutnya dengan daging.' Maka apabila telah jelas kepadanya (apa yang berlaku itu), berkatalah dia, 'Sekarang aku mengetahuinya (dengan yakin), sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.'" (al-Baqarah: 259)
Maka, Allah tabaraka wa ta'ala memberitahu hakikat yang sebenar kepada hamba soleh itu. Lalu Allah menyuruh dia memerhatikan makanan dan minumannya. Maka, dia dapati keadaan makanan dan minumannya seperti asal, tidak berubah. Kemudian, Allah menyuruh dia memerhatikan keldainya. Maka, dia dapati keldainya telah mereput dan menjadi tulang. Perkara ini tentu memerlukan waktu yang panjang untuk menjadi begitu. Akhirnya, hamba itu menyedari bahawa tidak mungkin perkara ini berlaku dalam sehari atau setengah hari.
Beginilah halnya bagaimana Allah berkuasa menjalankan masa terhadap keldai, tetapi dalam masa yang sama menghentikan masa terhadap makanan. Tidak mungkin suatu perkara berserta lawannya boleh berlaku dengan serentak dalam masa yang sama. Melainkan (dengan izin) Allah s.w.t, yang pemerintahan setiap perkara berada dalam kekuasaan-Nya.
- Al-Sya’rawi, Muhammad Mutawalli. t.th. Surah al-Kahf. al-Qahirah: Dar Akhbar al-Yawm. Pautan PDF
- Siapakah Ahl al-Kahf? https://khairulikhwanmn.blogspot.com/2023/12/menghayati-ashabul-kahfi-bersama-syeikh.html
- Apabila Masa Terhenti https://khairulikhwanmn.blogspot.com/2024/02/apabila-masa-terhenti-oleh-syeikh.html
- 'Gua-Gua' Kekuasaan https://khairulikhwanmn.blogspot.com/2024/03/gua-gua-kekuasaan-oleh-syeikh-muhammad.html
- Ketika Matahari Berpaling Dari Gua https://khairulikhwanmn.blogspot.com/2024/04/ketika-matahari-berpaling-dari-gua-oleh.html

Comments
Post a Comment